Brev:
Om at spise selv og mælk
7. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Om at spise selv og mælk
Hej Helen!
Mange tak for dit svar. Det går meget bedre med mad i stykker og mad med klumper herhjemme. Mia spiser større rugbrødshapser, og er kommet op på at spise 3/4-1 helt stykke rugbrød. Og hun kan endda spise almindeligt pålæg, som fx kødpølse, på også. Hun spiser også mad, der bare er most med en gaffel med lidt sovs og sødmælk. Hun får stadig ind imellem maden i den gale hals, men hvor hun før kastede op, er hun nu endelig begyndt at hoste det op. Dejligt! Så generelt er der sket rigtig meget på den sidste måned.
Du skrev dog sidst, at du måske troede, at Mia fik for meget mælk. Og det kunne jeg egentlig godt tænke mig at få klarlagt. Hun får vand til alle måltider, da hun ikke er så vild med sødmælk - drikker meget mindre, end hvis hun får vand. (Og så snakkede du jo også om, at hun måske fik for meget mælk) Hun bliver også tilbudt vand inden hun skal sove, og hvis vi har leget udenfor fx.
Vores dag ser nu således ud:
6.00/7.00 Vågner og ammes
7.00/8.00 Havregrød lavet på 2 1/2 dl sødmælk og lidt mere end 1/2 dl. gryn med frugtmos - hun spiser 3/4 portion, nogle gange næsten det hele. Hun gylper tit noget op igen, og er ikke sulten, når jeg tilbyder frugt inden formiddagslur.
8.30/9.30 Formiddagslur, sover 1 1/2-2 1/2 time
11.00/11.30 Frugt i stykker (!), helst en moden pære, ostehaps i stykker, eller evt. en halv bolle at gnave i
12.30 Rugbrødshapser med leverpostej, medisterpølse, frikadelle, kødpølse mm. og dertil rester fra aftensmaden fx grøntsagsmos, kartoffelmos, en rest boller i karry eller lignende - spiser godt.
14.30 En portion grød, fx øllebrød med sødmælk, müsligrød, flerkornsgrød evt med frugtmos
15.00/15.30 Puttes til eftermiddagslur og sover 45 min. - 1 1/2 time.
16.00/16.30 En portion sødmælksyoghurt - spiser ikke ret meget, måske kun 1/2-1 dl
18.00 Aftensmad, får stort set vores mad, og spiser med største velbehag. Kartofler, grøntsager moses og kød serveres most eller i stykker. Pasta med kødsovs, boller i karry mm. blendes groft med lidt sødmælk eller mme.
20.00 puttes med amning og sover til næste morgen, evt. med et par opvågninger i løbet af aftenen eller natten.
Og nu til ?:
- Jeg er tvivl om, om hvor lang tid "spise-selv-måltidene" må tage? Vi kan sidde der i flere timer, hvis hun skal spise alle stykkerne selv! Fx. frugtmåltidet: Jeg starter med at give hende nogle stykker frugt direkte i munden, så ligger stykket i min hånd eller på bordet, så hun selv kan putte dem i munden vha. pincetgrebet, så giver jeg lidt igen osv. De er lidt glatte for hende, men øvelse gør mester, ikke? :)
Hun kan ikke finde ud af, at der er mange stykker frugt, for så leger hun med dem, og står der en tallerken foran hende, for så er tallerkenen sjovere end frugten. Rugbrødshapserne tværer hun i, i stedet for at spise dem, så ofte giver jeg dem. Og så får hun selv lov en gang imellem, så hun kan undersøge dem - og det sker da også en (meget) sjælden gang, at det ryger i munden.
Spise selv med ske eller gaffel er vi slet ikke nået til. Det lader til, at hun er lidt bange for gaflen, hun er ikke ret vild med at blive madet af sådan en. Nej skeen, kender hun - og den er hun glad for!
Mange hilsner
Mias mor