Om at spise selv og mælk

7. maj 2008

Alder:
10 mdr.

Om at spise selv og mælk

Hej Helen!

Mange tak for dit svar. Det går meget bedre med mad i stykker og mad med klumper herhjemme. Mia spiser større rugbrødshapser, og er kommet op på at spise 3/4-1 helt stykke rugbrød. Og hun kan endda spise almindeligt pålæg, som fx kødpølse, på også. Hun spiser også mad, der bare er most med en gaffel med lidt sovs og sødmælk. Hun får stadig ind imellem maden i den gale hals, men hvor hun før kastede op, er hun nu endelig begyndt at hoste det op. Dejligt! Så generelt er der sket rigtig meget på den sidste måned.

Du skrev dog sidst, at du måske troede, at Mia fik for meget mælk. Og det kunne jeg egentlig godt tænke mig at få klarlagt. Hun får vand til alle måltider, da hun ikke er så vild med sødmælk - drikker meget mindre, end hvis hun får vand. (Og så snakkede du jo også om, at hun måske fik for meget mælk) Hun bliver også tilbudt vand inden hun skal sove, og hvis vi har leget udenfor fx.

Vores dag ser nu således ud:

6.00/7.00 Vågner og ammes

7.00/8.00 Havregrød lavet på 2 1/2 dl sødmælk og lidt mere end 1/2 dl. gryn med frugtmos - hun spiser 3/4 portion, nogle gange næsten det hele. Hun gylper tit noget op igen, og er ikke sulten, når jeg tilbyder frugt inden formiddagslur.

8.30/9.30 Formiddagslur, sover 1 1/2-2 1/2 time

11.00/11.30 Frugt i stykker (!), helst en moden pære, ostehaps i stykker, eller evt. en halv bolle at gnave i

12.30 Rugbrødshapser med leverpostej, medisterpølse, frikadelle, kødpølse mm. og dertil rester fra aftensmaden fx grøntsagsmos, kartoffelmos, en rest boller i karry eller lignende - spiser godt.

14.30 En portion grød, fx ...

Annonce

... øllebrød med sødmælk, müsligrød, flerkornsgrød evt med frugtmos

15.00/15.30 Puttes til eftermiddagslur og sover 45 min. - 1 1/2 time.

16.00/16.30 En portion sødmælksyoghurt - spiser ikke ret meget, måske kun 1/2-1 dl

18.00 Aftensmad, får stort set vores mad, og spiser med største velbehag. Kartofler, grøntsager moses og kød serveres most eller i stykker. Pasta med kødsovs, boller i karry mm. blendes groft med lidt sødmælk eller mme.

20.00 puttes med amning og sover til næste morgen, evt. med et par opvågninger i løbet af aftenen eller natten.

Og nu til ?:

- Jeg er tvivl om, om hvor lang tid "spise-selv-måltidene" må tage? Vi kan sidde der i flere timer, hvis hun skal spise alle stykkerne selv! Fx. frugtmåltidet: Jeg starter med at give hende nogle stykker frugt direkte i munden, så ligger stykket i min hånd eller på bordet, så hun selv kan putte dem i munden vha. pincetgrebet, så giver jeg lidt igen osv. De er lidt glatte for hende, men øvelse gør mester, ikke? :)

Hun kan ikke finde ud af, at der er mange stykker frugt, for så leger hun med dem, og står der en tallerken foran hende, for så er tallerkenen sjovere end frugten. Rugbrødshapserne tværer hun i, i stedet for at spise dem, så ofte giver jeg dem. Og så får hun selv lov en gang imellem, så hun kan undersøge dem - og det sker da også en (meget) sjælden gang, at det ryger i munden.

Spise selv med ske eller gaffel er vi slet ikke nået til. Det lader til, at hun er lidt bange for gaflen, hun er ikke ret vild med at blive madet af sådan en. Nej skeen, kender hun - og den er hun glad for!

Mange hilsner
Mias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor